Alahan Dengan Makanan?

Baru-baru ini saya telah singgah ke gerai Ikan Bakar Serkam di Melaka. Padahal dua hari yang lepas saya baru aje  makan ikan bakar bersama teman di sebuah restaurant di Bangi. Di Serkam, saya rasa nak makan semua jenis makanan seafood yang ada.. Apa lagi, ambil ketam, udang, sotong, lala dan masak dalam pelbagai citarasa. Pikir banyak kali juga, nak ke tak nak , sebab pantang larang pesakit ekzema adalah ALAHAN DENGAN MAKANAN SEAFOOD. Umi saya kata, ubat kan ada.. hehehe.. Apalagi, saya ambil je lah...




Kenapa Alergi Makanan?
Alergi berasal dari perkataan Greek allon argon yang bermaksud tindak balas berlainan dan apabila berlaku terhadap seseorang dikatakan alergi. Apabila seseorang alergi kepada makanan, menunjukkan reaksi hipersensitif oleh sistem kekebalan tubuh. 

Tanda-tanda Alergi
1. Gatal-gatal
2. Ekzema 
3. Dermatitis
4. Loya
5. Muntah-muntah
6. Cirit birit
7. Lelah
8. Asma
9. Bronkitis
Selalunya reaksi adalah ringan tetapi ada sesetengah individu yang mengalami masalah yang agak kritikal.

Antara Makanan Yang Menyebabkan Alahan
1. Seafood :Sotong, udang, ketam, ikan dll (rugi nye kalo sesiapa yang tak leh makan ni.. sedap..huhuhu..saya dah besar baru lah selalu makan.. kalo dulu.. memang pantang)
2. Telur (ni.. saya tak alergi)
3. Ayam (Tapi.. yang ni saya alergi waktu duduk hostel dulu..boleh pula suruh makcik tu masak telur ayam, padahal nama sama je.. cuma membezakan telur dan daging kan..hihihi, pelik je rasanya & seingat saya, saya makan ayam kfc selepas umur 18 tahun.huhuhu)
4. Kekacang (uish.. sedap ni kalau makan time tengok tv.. kejap je habis.. pastu dok mengaru lah kejenye.)
5. Susu (saya tak alergi susu.. lagi suka minum susu.. terutamanya susu protein)
6. Gandum (em.. kalo sesiapa alergi ni..dia makan ape ek.. jadi vegetarian kot.. ok gak kan) 

Mengapa kena berpantang makan makanan yang penyebab alergi?
Pada kebiasaannya, bayi dan kanak-kanak lebih cendorong mendapat alergi terhadap makanan terutamanya bagi mereka yang mempunyai masalah penyakit kulit seperti ekzema. Jadi, sebagai seorang ibu bapa kita hendaklah memastikan makanan yang anak anda makan tidak penyebab alergi. 

(saya dulu masa kanak-kanak memang di ajar berpantang makanan yang penyebab alergi, tapi bila dah besar, dah pandai pikir sendiri, jaga diri sendiri kan, so pandai-pandai sendirilah pilih makanan.. huhuhu.. tapi disebabkan sudah terbiasa.. So.. makan bila sudah mengidam sangat... macam kes sekarang...semua jenis seafood saya bantai..lagipun harga seafood kan mahal. jangan makan selalu.. nanti habis bankrup poket..melainkan tangkap sendiri segala jenis ketam, udang, ikan kat belakang umah..hihihi..)

SHARING: Sebelum saya makan segala penyebab alergi, saya akan minum dulu VCO Tropika perisa blackurrent. Dan selepas makan dalam beberapa jam saya akan minum lagi sekali. Untuk minuman ni, maksima 2 sudu teh plastik sahaja setiap hari. Insya'Allah, mungkin anda tidak akan menggaru masa tidur nanti. Kualiti tidur anda juga akan terjaga. Selamat mencuba...


Pati VCO (85 ml)
RM 29.90


013-230 9692 (Stokis: Farizah)

Pembelian secara talian & boleh didapati di:
-Timmy Outlet, No.15A, First Floor, Jalan SPU2,  Bandar Saujana Putra
-Asfa Cottage, Lot kedai jamu & produk kesihatan di luar PKNS, 
berhadapan dengan tempat letak kereta




0 comments:

Catat Ulasan